image

Hej! Här sitter jag i soffan och ser vän ut. Är dock inte lika vän som jag ser ut, däremot extremt pms:ig.  Jag kämpade verkligen för att lägga upp den här bilden då jag alltid får en släng av  ‘ful’ vid pms. Mitt ansikte svullnar liksom lite, lite, lite och intar mer mumintrollsform. De är ju i och för sej väldigt söta, mumintrollen..

Appropå pms: Vet ni att jag alltid varit superblyg att prata om mens och sånt? Fortfarande vid 33 års ålder tycker jag att det är lite motigt och så kan en ju inte ha det! Det är ju helt sjukt att något man får dras med genom stora delar av sitt vuxna liv ska vara så laddat. Så jag vill träna på det och liksom “ta tillbaka”.

Men det är klart, anledningen till att det är så laddat är ju att man tidigt får lära sej att det är äckligt och ofräscht (vilket det ju naturligtvis inte är). Men herregud, jag kommer ihåg under högstadietiden när hela grejen var rätt ny:
Jag var så himla rädd och ängslig för att det skulle läcka, lukta eller att något överhuvudtaget skulle märkas. Kändes som om skammen med det skulle vara likställd med att en helt enkelt ställde sej upp i aulan och bara sket ned sej!
Jo faktiskt.

Jag är en av dem som tyckte det var rätt befriande när Lady Dahmer la upp en bild på en använd binda i sin blogg. Inte för att jag vill se någons använda bindor per se utan för att det drog fram i ljuset vilket ÄCKEL detta med mens fortfarande väcker och det hos vuxna människor. Och för att det väckte en  viktig disskution.

För vi kan ju inte ha det så, att en naturlig del av kvinnokroppen väcker äckel!

Så där ja! Nu har jag skrivit nästan ett helt inlägg om mens. Måste andas.

