image

Nu börjar solen bli varm på allvar och det är så klart alldeles, alldeles underbart, att äntligen få känna värmen och dricka sitt morgonkaffe på balkongen. På våren och sommaren lever jag verkligen upp! Vem gör inte liksom?

Men.

MEN. Något annat vaknar i mej också:
Solskyddsfanatikern.

Jag har redan nu börjat smörja in mitt ansikte med hög solskyddsfaktor, skulle aldrig få för mej att sitta och pressa mot en husvägg i flera timmar mitt på dan. När sommaren sen kommer: Aldrig att jag lägger mej platt och solar hur länge som helst. Mina bästisar är solskyddsfaktor och brun utan sol.

Vilken förnuftig tjej, kanske ni tänker? Skyddar sej och tar riskerna med hudcancer på stort allvar.

Eh, nej..

Det är inte riktigt så. Anlednigen till smörjandet och skräcken för starkt solljus är, inte att jag egentligen är vampyr, fast det onekligen varit en twist.
Det är att jag är otroligt rädd för att åldras. Det här är pinsamt och jag vill ju egentligen inte vara en sån som är så fixerad av ytan. Ser inget fult i åldrandet egentligen och förändringar är oundvikliga. Jag kommer att åldras. Det händer redan. Ändå gnager det i mej.

Vad beror det på då?
Flera anledningar: Dels det uppenbara, det vi matas med varje dag:  ung-bra, gammal-dåligt, den där paradoxen att vi vill leva länge men inte bli gamla.
Sen tror jag också att mitt babyface har blivit en identitet för mej. Sen jag började tänka på att jag faktiskt blir äldre, vid 25 kanske, har jag fått höra att jag ser yngre ut än vad jag är.
Jag har myst till “Är du SÅÅÅ gammal!” och “Gissa, gissa hur gammal hon är!?”, vilket ju faktiskt är helt åt skogen sjukt nu när jag tänker på det.
En annan anledning som hänger ihop med den första är att man ska vara ung och framgångsrik. Problemet är att jag inte riktigt känner att jag har hunnit med att bli så framgångsrik som jag tänkt mej så om jag i alla fall SER ung ut…Ja, ni fattar!

Fast nu fyller jag ju faktiskt 34 år i sommar och jag vet att jag oundvikligen kommer att se ut som någon som är 30+  alldeles snart, även om jag kanske inte riktigt gör det ännu. (Eller så gör jag det men lever i förnekelse). Med andra ord det vore ju kanske bra att lägga ned den här fixeringen? Jag jobbar på det.
Under tiden minimerar jag riskerna för hudcancer.

