image
image

Jag ska säja att jag är ganska insnöad på s.k “no poo” vilket innebär hud och hårvård utan en massa tillsatta, konstiga ämnen som gör mer skada än nytta.

Det finns ju naturlig hud/hårvård man kan köpa men jag gillar ju himla mycket att testa att göra saker själv, med varierat resultat men oftast mer bra än dåligt. Lyckan är stor dock, när något visar sej fungera riktigt bra eller t.o.m bättre än någon köpt variant jag provat.

Detta är helt klart en av de  mest lyckade sakerna jag prövat:                         
Frågan är bara om det här ens kan kallas DIY eftersom det är så enkelt? Frågan är också om jag blir så himla trovärdig med tanke på inlägget här under..ehm.. Men jag LOVAR! Jag har nästan aldrig finnar eller problem med min hy, speciellt inte efter att jag började använda detta.

Vad är då världens bästa och billigaste rengöringskräm (enligt mej)? Jo, vanliga havregryn! Jag har inga som helst planer på att använda något annat i alla fall. Havregryn innehåller något form av tvålämne som rengör (saponiner) och är dessutom himla bra för känslig hy, eksem ock sånt eftersom det verkar lugnande.

Själva DIY:n då? Jag brukar mala mina havregryn i kaffekvarnen (funkar så klart med en blender också) av den enkla anledningen att det blir mer lätthanterligt och inte fastnar i avloppet. Sen tar man helt enkelt en halv tesked havremjöl i handflatan och blandar med några droppar vatten så att det blir en krämig konsistens och masserar in i ansiktet för att sen skölja av med ljummet vatten.

Min hy mår otroligt bra av detta och blir alldeles len, lugn och mjuk. Dessutom njuter min plånbok.

VIKTIGT: Jag är ju absolut ingen hudvårdsexpert på något sätt. Det är viktigt att man kollar att man inte är allergisk o.s.v innan man exprimenterar allt för mycket. Jag talar helt enkelt bara om vad som funkar bra för mej!

 

