När jag går in på bloglovin kommer det upp en reklam från Eucerin (hudvård), som jag får en skavig känsla i magen av. Tänkte ladda upp en bild på den men började tänka på upphovsrättslagar och massor med pengar i skadestånd så lät bli….

Nåväl, bilden föreställer i alla fall en leende kvinna som har rätt mycket blemmor i ansiktet, sen ska en alltså ta fingret eller muspekaren och gnugga på ansiktet. När man gör det framträder en perfekt hy. Sen dyker en bild upp på de produkter som ska ge dej denna perfekta hy.

Alltså, jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag får denna känsla förutom det uppenbara med utseendehetsen och förväntningarna på att en kvinna ska ha perfekt hy? Kanske är det känslan av att en ska gnugga bort det “fula” och “smutsiga” från hennes ansikte. Där känns det definitivt inte som jag hjälper denna reklambildskvinna, snarare kränker.

Sen är det också en känslan av att komma ihåg hur det är att vara tonåring med hormonutbrott i ansiktet, eftersträva den perfekta hyn som man som ung tjej ska ha och prova ALLT! Och det HJÄLPER INTE!  En känsla av att den där reklamen inte skulle gjort tonårsjag gladare men definitivt lurat mej att köpa produkterna vilket ju är meningen så klart.

Något känns himla fel helt enkelt, jag har bara lite svårt att formulera det. Vet bara att magen säjer: “-DET HÄR GILLAR VI INTE!”

Vad tycker du? Överreagerar jag?

