blandat 036redblandat 040red

Om det lät knasigt att rengöra ansiktet med havregryn så kommer det här att låta ännu knasigare. Det här är heller egentligen ingen DIY som kräver speciellt mycket ansträngning. Ingen alls faktiskt.

I alla fall: Hittade detta tips på Pinterest (kan naturligtvis inte hitta var) och tänkte att jag måste prova och se, det funkade utmärkt.

Själva tipset är alltså att använda Maizena (majsstärkelse) som löspuder! Kan det verkligen funka? Ja! Det gör faktiskt det! En ser heller inte ut som man doppat ansiktet i en mjölpåse vilket en skulle kunna tro . Istället ger det en genomskinlig, matt yta som absorberar överflödigt fett, som “mineral veil”. Detta beror nog på att maizena är så otroligt finkornigt och fuktabsorberande. Dessutom är tydligen majsstärkelse en vanlig komponent i mineralprodukter..

Testa! Jag kan nästan garantera att du kommer bli förvånad. (Positivt alltså).

För att inte tala om den berömda plånboken! Räkna lite på kilopris på maizena och mineralpuder..

Jag förvarar mitt “löspuder” i en gammal kryddburk, strör ut en liten mängd i handen och applicerar med en stor puderborste.

Tycker ni att mitt puder ser lite färgat ut? Det är för att jag läste någonstans att man kunde blanda det med lite kakao för att få lite färg. Men ärligt talat tror jag inte att det gör någon som helst skillnad. Resultatet blir ju i alla fall helt transparant.

Förresten! Vill ni läsa mer om no poo så finns en bra sida här!

Viktigt: Som vanligt: Jag är ingen som helst hudvårdsexpert. Kolla att du inte är allergisk o.s.v innan du exprimenterar med nya grejer i ansiktet.

