186red

Tyckte det kunde passa med en liten DIY så här på Söndagen. Idag blir det body butter!

Jag som många andra älskar Body Shops body butter. Men. Det är ju rätt dyrt. Efter att ha tittat runt lite på nätet och fattat grunderna så improviserade jag fram detta recept som jag tycker blir väldigt, väldigt bra och är enkelt och kul att göra.

Så här gör man:

Du behöver: Kokosfett, någon form av luktfri olja och doftolja. Här kan man lyxa till det hur mycket man vill och köpa kallpressat kokosfett och kanske mandelolja. Jag kör väldigt basic med silvriga kokosfettpaketet från mataffären och vanlig rapsolja.

Du behöver: Kokosfett, någon form av luktfri olja och doftolja. Här kan man lyxa till det hur mycket man vill och köpa kallpressat kokosfett och någon finare olja. Jag kör väldigt basic med silvriga kokosfettpaketet från mataffären och vanlig rapsolja. Det funkar bra även om man kanske inte slipper alla konstiga tillsatser.

Smält kokosfettet tillsammans med oljan i en kastrull. Det går fort. Jag har ingen exakt mängdangivelse men brukar ta 80% kokosfett och 20% olja för att konsistensen ska bli bra.

Smält kokosfettet tillsammans med oljan i en kastrull. Det går fort. Jag har ingen exakt mängdangivelse men brukar ta 80% kokosfett och 20% olja för att konsistensen ska bli bra.

När blandningen är klar häller du över den i en bunke och ställer den i kylen. Sen väntar du.

När blandningen är klar häller du över den i en bunke och ställer den i kylen. Sen väntar du.

174red

Tills blandningen ser ut så här: Lite hård i kanterna med vitgrumlig färg. Det tar ungefär 30-40 minuter. Passa noga. Du vill inte att blandningen ska bli stenhård. Fast det är ingen fara om den blir det. Då kan du bara smälta om.

Nu droppar du i doftoljan om du vill ha doft. Se till att du valt en olja som huden tål. Den här gången använde jag doften "äpple" från panduro som egentligen är gjord för tvåltillverkning. Sen är det bara att köra allt du kan med elvisp tills blandningen är fluffig och ser ut som smörkräm.

Nu droppar du i doftoljan om du vill ha doft. Se till att du valt en olja som huden tål. Den här gången använde jag doften “äpple” från panduro som egentligen är gjord för tvåltillverkning. Sen är det bara att köra allt du kan med elvisp tills blandningen är fluffig och ser ut som smörkräm.

Lägg ditt body butter i en burk och känn dej nöjd. Body buttret håller sej bra och behöver inte förvaras kallt. Jag har aldrig behövt slänga en burk innan den tagit slut.

Lägg ditt body butter i en burk och känn dej nöjd. Body buttret håller sej bra och behöver inte förvaras kallt. Jag har aldrig behövt slänga en burk innan den tagit slut.

Och som vanligt: Var försiktig när du testar nya saker för huden. Tänk på eventuella allergier o.s.v

 

