image

Jag pratad med min konstnärslillebror igår. När jag berättade att jag skrivit inlägg om att spraymåla, bl.a en trädgårdstomte fick han något flåsigt i rösten och började prata om bra och dåliga sprayfärger, att folk köper dåliga, otäckande, dyra sprayfärger som dessutom stinker massor på typ Clas Ohlson och får rinniga och fula resultat. Det var något om akrylbaserat och oljebaserat, torkningstid o.s.v också. Kommer inte riktigt ihåg, han pratade så fort och passionerat att jag inte riktigt hann med. Försökte inflika “Men..?, Vad…?, Varför…?” ett par gånger. Gick inte!

Kontentan av det hela var dock att jag måste, MÅSTE, skriva ett inlägg om sprayfärg så att folk inte köper fel. Och han kan sina grejer min bror så då gör jag det.

Dessutom har han ju rätt. Jag förskte spraymåla en lampfot vit en gång med sprayfärg från Clas Ohlson (som dessutom kostade över 60 spänn). Fick lägga på tusen lager och var hög som ett hus när jag var klar. Dessutom blev det fula rinningar.

Färgerna jag använde till tomten däremot – Heaven!  Jag har fått dem av ovannämnda bror. De är av märket Kobra och 94 och köpta på Street Corner där de kostar 32 (Kobra) respektive 39 (94) kronor styck. En sprayning räcker och de finns i hela regnbågens färger. Detta är bara ett urval:

image

Bild lånad från streetcorner.se

Så köp inte dåliga sprayfärger för massor med pengar. Det finns så mycket roligare, BILLIGARE alternativ!

Update Självaste lillebroren Mimas skrev en bra och upplysande kommentar här under också. Läs den.

