Jag lovade ju er en beskrivning på hur man gör den här fågelburen så här kommer den!

Ibland när jag pysslar så kan det hända att jag tror mej komma på bättre lösningar under tidens gång. Även om jag blev himla nöjd med buren så kom jag på ett alternativt sätt en skulle kunna göra på. Jag kommer att förklara närmare i beskrivningen.

Du behöver: hönsnät, någon form av underlag i plåt eller plast (huvudsaken är att det går att göra hål i), avbitartång, ståltråd, en pappersfågel (eller annan fågel), en pinne, sytråd och ev sprayfärg och tygblommor.

Vi börjar med själva botten på buren!

Vi börjar med själva botten på buren! Jag har faktiskt använt ett sånt där gammalt lock som man lägger på spisplattor men det går bra med vilket gammalt fat i plast, plåt eller metall du vill, så länge det går att göra små hål i. Jag gjorde hål genom att slå en spik genom kanten.

Sen är det dags för hönsnätet. Här gäller det att klippa ut en lagom stor bit. Hur stor beror på hur stor du vill att din bur ska vara och vilken metod du använder (förklarar under nästa bild)

Sen är det dags för hönsnätet. Här gäller det att klippa ut en lagom stor bit. Hur stor beror på hur stor du vill att din bur ska vara och vilken metod du använder för att forma buren. (Jag förklarar närmare under nästa bild)

Nu ska vi forma en bur! Här är momentet jag kom på ett alternativt tillvägagångssätt för. Jag gjorde så att jag la nätet med mittpunkten på en kruka och klämde runt tills jag bildat en form av kupol. Då klämde jag en skarpt veck runt kanten på krukan som markering för var jag skulle klippa av överflödigt nät. MEN. Det skulle också kunna gå att göra så här, jag tror t.o.m det är lite bättre då nederkanten på min bur blev aningen knölig. Forma en cylinder av nätet som är så stor som  ditt underlag. Fäst ihop skarven med ståltråd och forma toppen på cylindern kring något rundat, typ en boll och snöra ihop med ståltråd. På så sätt behöver du inte klippa bort nät på botten och du får en stadig bas.

Nu ska vi forma en bur!  Det här är också momentet jag kom på ett alternativt tillvägagångssätt för. Först berättar jag hur jag gjorde denna gången: Jag la nätet med mittpunkten på en kruka och klämde runt tills jag bildat en form av kupol. Då klämde jag en skarpt veck runt kanten på krukan som markering för var jag skulle klippa av överflödigt nät. MEN. Det skulle också kunna gå att göra så här istället (jag tror t.o.m det är lite bättre då nederkanten på min bur blev aningen knölig): Forma en cylinder av nätet som är så stor som ditt underlag. Fäst ihop skarven med ståltråd och forma toppen på cylindern kring något rundat, typ en boll och snöra ihop med ståltråd. På så sätt behöver du inte klippa bort nät på botten och du får en stadig bas.

Jag valde att spraymåla min fågelbur turkos och fågelns sittpinne grön men man kan så klart göra en lite mer neutral bur och hoppa över målningen.

Jag valde att spraymåla min fågelbur turkos och fågelns sittpinne grön men man kan så klart göra en lite mer neutral bur och hoppa över målningen.

Innan du försluter buren, det måste man bara göra om man vill kunna hänga upp buren, så är det dags att placera fågeln på sin plats. Jag har fäst fågeln med en ståltråd som är instucken på undersidan av den och virad runt pinnen plus att den har en sytråd i huvudet, fäst i taket på buren för att den ska sitta rakt.

Innan du försluter buren, det måste man bara göra om man vill kunna hänga upp buren, så är det dags att placera fågeln på sin plats. Jag har fäst fågeln med en ståltråd som är instucken på undersidan av den och virad runt pinnen plus att den har en sytråd i huvudet, fäst i taket på buren för att den ska sitta rakt.

Sen är det bara att fästa själva buren i fatet med hjälp av ståltrådar.

Sen är det bara att fästa själva buren i fatet med hjälp av ståltrådar.

Nu är buren klar. Jag dekorerade min med lite tygblommor på toppen men det behöver man så klart inte göra.

Nu är buren klar. Jag dekorerade min med lite tygblommor på toppen men det behöver man så klart inte göra.

 

 

 

 

