lottas 072red

 

Jag berättade ju här om dagen att jag gjort ljuslyktor av läsk och ölburkar. Nu tänkte jag visa er hur man gör!

Det låter ju lite knasigt kanske, att göra inredning av tomma aluminiumburkar men jag måste säja att jag är nöjd med resultatet. Dessutom skulle dessa lyktor vara en smart idé till ex. en fest där en vill ha många lyktor men inte har sån lust att lägga ut pengar på dem. Dessa kostar ju inget nästan! Jag har förresten skrivit mer om läskburkspyssel i det här inlägget! En kan tydligen göra en massa olika saker av läskburkar visar det sej.

Så här gjorde jag mina lyktor:

Material: -läsk och ölburkar, så många man vill. -En skarp kniv. -Om man vill vara extra noga: linjal, måttband och penna -ståltråd och tång -Ev. sprayfärg

Material:
-läsk och ölburkar, så många man vill.
-En skarp kniv.
-Om man vill vara extra noga: linjal, måttband och penna
-ståltråd och tång
-Ev. sprayfärg

Sen tar du helt enkelt din kniv och skär remsor i läskburken. FÖRSIKTIGT. Håll inga fingrar i vägen och skär med små rörelser ifrån dej. Det är också här det går att vara lite extra noga och mäta ut och breda remsorna ska vara och rita ut linjer med linjal. Det orkade inte jag utan frihandade bara.

Du börjar helt enkelt med att ta din kniv och skära remsor i läskburken. FÖRSIKTIGT. Håll inga fingrar i vägen och skär med små rörelser ifrån dej. Det är också här det går att vara lite extra noga och mäta ut och breda remsorna ska vara och rita ut linjer med linjal. Det orkade inte jag utan frihandade bara.

När du skurit remsor runt hela burken trycker du ihop den så att remsorna buktar ut som på bilden. En kan behöva hjälpa till lite och "frisera" och böja med fingrarna.

När du skurit remsor runt hela burken trycker du ihop den så att remsorna buktar ut som på bilden. En kan behöva hjälpa till lite och “frisera” och böja med fingrarna.

Så här såg mina tre burkar ut när de var klara. Ölburksvarianten blir lite större med lite bredare mellan remsorna. Du behöver inte göra något hål upptill för att få in ljuset. Remsorna är så flexibla att det går att peta in ljuset den vägen. Dessutom tycker jag att det är lite charmigt när själva öppningen sitter kvar.

Så här såg mina tre burkar ut när de var klara. Ölburksvarianten blir lite större med lite bredare mellan remsorna. Du behöver inte göra något hål upptill för att få in ljuset. Remsorna är så flexibla att det går att peta in ljuset den vägen. Dessutom tycker jag att det är lite charmigt när själva öppningen sitter kvar.

Nu kan du egentligen bara vira upphängningsanordning med ståltråd runt burken så är den klar. Jag är dock ingen "Norrlands guld-lykta"-kind of girl så jag spraymålade mina lyktor.  OBS. Jag har inte använt någon eldfast färg vilket gör att färgen kan flaga om en har otur.

Nu kan du egentligen bara vira upphängningsanordning med ståltråd runt burken så är den klar. Jag är dock ingen “Norrlands guld-lykta”-kind of girl så jag spraymålade mina lyktor.
OBS. Jag har inte använt någon eldfast färg vilket gör att färgen kan flaga om en har otur.

Sist fäster en bara en ståltråd runt burken och virar fast en upphängningsögla, sen är den klar!

Sist fäster en bara en ståltråd runt burken och virar fast en upphängningsögla, sen är den klar!

 

 

 

 

 

 

